Psykologiens anliggende er at få forståelse for tanker, følelser og adfærd
hos mennesker. Som vi ved, er der mange måder at forstå en og samme
handling eller situation på. Set på den måde, kunne titlen på bogen have
været Forståelser af mennesker. Dette er også i tråd med, hvordan faget
psykologi fremstår. I psykologien findes der ingen ensrettet forståelse af
mennesker, men mange forskellige forståelser. Mennesket er på mange måder lige så vanskeligt at studere og forstå som universet. Selv om astronomi er en gammel videnskab, opdages der stadig nye stjerner, planeter og galakser i verdensrummet, og nye hypoteser og teorier udformes. På samme måde er det inden for psykologifaget. Begreber, teorier og modeller konstrueres for at forklare menneskets tanker, følelser og adfærd. Nye fænomener opdages, og nye indfaldsvinkler til kendte fænomener giver ny viden og forståelse. Det er en vedvarende opdagelsesrejse, hvor stadig nye horisonter åbenbarer sig. Netop dette gør faget så levende og spændende!
Denne bog giver en grundlæggende indføring i et udvalg af psykologiske
fænomener og teorier, som er specielt relevante for studerende i sundhedsfag
og sundhedsprofessionelle. Jeg har lagt vægt på at konkretisere psykologiske
teorier og modeller gennem eksempler, som er hentet fra både den
studerendes og sundhedsprofessionelles hverdag. Desuden har jeg henvist
til sundhedsfaglig forskning og fagartikler, som anvender psykologiske
teorier og modeller. Mange temaer, som tages op i bogen, bliver desuden belyst ud fra et tværkulturelt perspektiv. Psykologi er et fag, som i udstrakt grad er udviklet inden for rammerne af vestlig kultur, nærmere bestemt Europa og Amerika. Det tværkulturelle perspektiv er en højst relevant indfaldsvinkel, med tanke på den stadig stigende andel af sundhedsprofessionelle, patienter, klienter og brugere, som har en anden kulturel baggrund end den vestlige.
Denne bog lægger op til, at læseren skal kunne arbejde aktivt med fagstoffet,
enten på egen hånd eller sammen med andre. Gennem hele bogen Psykologi – for sundhedsprofessionelle dukker der tekstbokse op, der har til hensigt at stimulere læserens refleksion omkring egne og andres reaktioner, handlinger og væremåde.
Til slut vil jeg takke alle, som på forskellige måder har bidraget til, at
denne bog blev en realitet. Tak til forlaget for hjælp og støtte, og fordi I
gav mig mulighed for at realisere en drøm. Tak til kolleger og studerende,
som har læst dele af bogen og givet mig gode tilbagemeldinger. Tak også til
Høgskolen Stord/Haugesund, fordi jeg i en periode har fået tid og rum til
at gøre bogen færdig. Og sidst, men ikke mindst, tak til Fred Joar og mine
børn Even og Vegard, som har støttet mig og udvist tålmodighed gennem
hele processen. Tak fordi I hver dag minder mig om, hvad der er vigtigt
her i livet!
Stord 17. juni 2008
Åse Renolen
Redaktørens forord
Det er en glæde for Gads Forlag at udgive Åse Renolens bog »Forståelse
av mennesker – innføring i psykologi for helsefag« på dansk til de danske
sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser. Vi har på forlaget skønnet,
at denne bog giver en bred, tilgængelig og relevant indføring i psykologiens
mange aspekter for sundhedsprofessionerne.
Den norske udgave af Åse Renolens bog indeholdt allerede et kapitel om
kriser og krisehåndtering, men da beslutningen om at udgive bogen på dansk
blev truffet, var vi imidlertid klar over, at det ville være hensigtsmæssigt at
supplere bogen med et kapitel om kriser og krisehåndtering i et eksistentielt
perspektiv til de danske sundhedsfaglige uddannelser. Vi vil derfor gerne
takke professor dr.phil. Bo Jacobsen for at have bidraget med dette kapitel.
Åse Renolens kapitel, Kriser og krisehåndtering 1: Det psykodynamiske
perspektiv, indgår i bogen som kapitel 7, mens Bo Jacobsens kapitel, Kriser
og krisehåndtering 2: Det eksistentielle perspektiv, indgår som kapitel 8.
De to kapitler handler om samme emne, men fra to forskellige faglige og
videnskabsteoretiske synsvinkler – og vel at mærke handler begge kapitler
om mere end hhv. det psykodynamiske og det eksistentielle perspektiv.
Derfor kan kapitlerne læses selvstændigt, og for studerende kan der ligge
en pointe i at få øje på, hvordan det samme fænomen, krise, som de alle
vil møde i deres kliniske uddannelse, tager sig forskelligt ud, alt efter de
faglige og videnskabsteoretiske briller, det ses igennem. Dermed illustreres
også, hvordan fænomener i sundhedsvæsener i almindelighed kan tage sig
forskelligt ud, når de ses i forskelllige faglige perspektiver.
Med disse ord ønsker vi bogen en god modtagelse i Danmark.
November 2010
Birgit Bidstrup Jørgensen
Forlagsredaktør, Gads Forlag